Saturday, June 11, 2011

Di Sebalik " Aku Terima Nikahnya...."

Assalamualaikum.




Lafaz akad nikah :



“Aku terima nikahnya dgn si pulanah binti si pulan dengan mas kahwinnya RM..”




apa yang di lafazkan itu adalah yang tersurat. yang tersirat?



“Aku tanggung dosa-dosa si pulanah dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, aku tanggung dan bkn lg ibu bapanya tanggung, & aku tanggung dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka dan malaikat Malik melibas aku hingga pecah badan aku”



Lafaz akad nikah bukan semudah yang di hafal. tapi sebenarnya mempunyai maksud yang tersirat, yakni, tanggungjawab yang besar untuk si suami untuk mendidik isterinya dan juga anak-anak yang bakal dilahirkan kelak.





p/s : good luck kaum adam! hafal hafal juga. ehehe. :D peace!

5 comments:

Aida Azryn said...

owh.. aida baru tahu yang tersirat tu. :D

Unknown said...

hehe. kite pun same. :D

Unknown said...

xjadi r nak kawen. hhahah

Unknown said...

mr m da hafal ker?hehehe

Puan Eka said...

besar makna akad nikah kan..

baru tahu..